Vores ferie og fritid

Fra Slagelse til skærgården Lysekil og videre til TrollHättan hvor vi bliver i 2 dage.

 


Vi kører til Malmø, gennem Göteborg og til Lysekil.
Vi ser os lidt omkring i denne smukke skærgård, og spiser vores medbragte mad
og fortsætter derefter til Trollhättan.



15 billeder fra Lysekil

 

 

Dagens første køretur.

  

 

Vi når til Trollhättan og holder ind på Molgän.

Beskrivelse om ø' en og fabrik

 

 Foto af fabrik fra starten af 1900

8 billeder ud over området.

  

 

Efter en tur rundt, hvor vi kommer forbi en smuk kirke, kører vi til hotellet og ser derefter lidt på byen.

Trollhättan Kanal er en del af den mægtige Gøta Kanal.
Kanalen mellem Gøteborg og Vänersborg er 82 km lang, hvoraf 10 km er gravet og sprængt.
På hele Trollhättan Kanal vil man passere 12 broer, hvoraf 3 er faste.
Højdeforskellen er 44 meter, og der er 6 sluser. 4 af dem ligger i Trollhättan og 3 af disse gamle sluser er bevaret i det idylliske parkområde Gamle Dal.
De er fra år 1800, år 1844 og 1916. En udslusning gennem dem kræver 8000-12.000 kubikmeter vand.

Området omkring sluserne er perfekt til afslapning og vandreture, og der findes caféer med udsigt over parken. Fra juni til august kan man sejle på kanalen med M/S Elfkungen.
På turen kommer man også gennem den store sluse så man kan føle hvordan der er at blive hævet op og ned udelukkende ved vandkraft!

Vildt og brusende midt i byen Trollhättan.
vandfald
Det er sjældent, at man kan se vandfald i midten af en by, men det kan man i Trollhättan.
Når dæmningen åbnes fosser 300.000 liter vand per sekund nedover fjeldet og ender i elven Tidan.
Vandfaldet kan opleves daglig på faste tidspunkter fra maj til september, og under arrangementet ´Fallens Dage´, når vandfaldet hyldes, samt på Nytårsaften, oplyses vandfaldene på magisk vis når mørket falder på!

Nu skal vi ud og se på sluser og parken.

Det første gennemførte sluseanlæg i Trollhättan blev byggeet i årene 1795 - 1800 og åbnede den 14. august 1800

Disse er de midterste sluser fra 1844, bygget på grundlag af de samme specifikationer som for Göta-kanalen. Låsene er ovalt formet og har en halvcirkel formet bund. Portene er af jern dækket med pine planker på siden vandet presser mod.
Portene åbnes med en gynge mekanisme. en stang trækkes gennem et tandhjul, der føres frem for at åbne eller lukke porten. Ved at dreje jern kors på porten lugerne åbnes længst nede på porten.det var en tungt arbejde udført i hånden. Det tog 15 minutter at fylde en lås og tre timer at passere gennem dem alle.
I 1854 blev der hver gate tilføjet med en ekstra luge. Trafikken steg i 1850's og der var ofte trafikpropper af ventende skibe.

Ved de gamle sluser skulle folk til at styre dem - vagter og sluse assistenter. Sidstnævnte var ofte unge drenge, der også var med til at trække sejlskibe gennem sluserne.
Arbejdet blev håndteret i hånden og var tungt. Døre og porte skulle åbnes og lukkes og skibene fortøjet. I 1916 ændrede opgavernr.
Slusevagter blev maskinarbejdere. De boede i nærheden af sluserne, fordi de havde lange skift og korte fritid. Arbejdstid har ændret sig siden de første sluser åbnede. Fra 1800 arbejdede slusevagterne 115 timer om ugen, og i 1844 arbejdede de 84 timer, og i 1916 arbejdede de 56 timer om ugen.

Så er der de sidste nye og største sluser som blev taget i brug i 2000

En dejlig rejemad (85 kr) midt på eftermiddagen inden sejlads med Elfkungen 

Video fra sejltur med Elfkungen

Aftensmaden er også yderst tilfredsstillende

Turen fortsætter mod øst.

Vi kører fra Trollhättan og mod øst. Vi når til Vättern og kører så nord på langs søen. Det er tid til middag og vi finder et hyggeligt sted, hvor der er en bygning med gamle redskaber. Granvik
Vi holder 1½ times pause og spiser vores medbragte mad, inden turen fortsætter mod Dohnafors Vandrehjem, hvor vi skal være i to nætter.

 


IMG 1830 1832 sm

 

 

Copyright 2017 © - www.allanras.dk - All Rights Reserved.